Hooikoorts is eigenlijk niet zo’n goede benaming. Het is een allergische reactie op pollen. Je kunt er tal van klachten van krijgen, maar geen koorts.  Wel kan hooikoorts leiden tot ontstekingen van bijvoorbeeld de kaak of de longen. Hierbij kun je wel hoge koorts krijgen. Afhankelijk van de pollen waar je op reageert kun je klachten hebben van februari tot november. Wil je kijken of het weer voor jou gunstig is dan kun je veel informatie vinden op www.pollennieuws.nl en op de app pollenradar.

Kruisallergenen

Mensen met hooikoorts kunnen allergisch reageren op honing omdat daar pollen in kunnen zitten. Verder kun je met een pollenallergie kruisallergenen ontwikkelen. Heb je een allergie voor berkenpollen dan kun je ook allergisch reageren op bepaalde fruitsoorten zoals appel en perzik. Bij een allergie voor graspollen kan dit een kruisreactie opleveren voor groenten als wortel, bleekselderij of tomaat. Zodra de groenten of fruit worden gekookt gaan de eiwitten meestal stuk en treden er geen klachten meer op.

15 Tips om hooikoorts klachten te verminderen

  1. Vermijd buitenactiviteiten tijdens het pollenseizoen voor zover mogelijk.
  2. Laat ramen en deuren dicht bij droog weer. Als je wilt luchten doe dat dan liefst ‘s morgens vroeg of ’s nachts want dan zitten er minder pollen in de lucht.
  3. Overweeg de aanschaf van speciale pollenhorren die je voor het raam kunt plakken.
  4. Zet zodra het regent meteen even de ramen open als dat mogelijk is.
  5. Houd ook in de auto zoveel mogelijk de ramen dicht en zet de luchttoevoer van buiten op gesloten. Je kunt overwegen een pollenfilter aan te schaffen.
  6. Maak in huis wat vaker schoon met een vochtige doek.
  7. Spoel je neus, minimaal 1 x per dag, met zout water om de pollen weg te spoelen.
  8. Aan zee, zeker met wind vanuit zee, heb je minder last van pollen.
  9. Droog de was binnen in plaats van buiten.
  10. Doe je kleding bij voorkeur uit in de badkamer, niet in de ruimte waar je slaapt en neem een douche zodat alle pollen worden weg gewassen..
  11. Verschoon je bed wat vaker tijdens het pollenseizoen.
  12. Het dragen van een zonnebril beschermt je ogen wat meer tegen pollen en geeft verlichting bij de klachten aan je ogen.
  13. Als je ogen jeuken, ga dan vooral niet krabbelen. Dat maakt het alleen maar erger. Zorg dat je een coolpack bij de hand hebt zodat je je ogen kunt koelen.
  14. Neem voldoende rust, eet verantwoord en zorg voor een goede conditie. In het pollenseizoen kan je weerstand verminderen door alle irritaties aan je luchtwegen waardoor je vatbaarder wordt.
  15. Download een app met informatie over de actieve pollen. Zo blijf je altijd en overal op de hoogte en weet je wat je beter wel en niet kunt doen.